Hvad skal jeg dog opdatere med på LinkedIn?

Linked In, Netværk 2 kommentarer

Når jeg underviser i sociale medier, understreger jeg, at nyttige opdateringer til netværket enten i twitterbeskedder, i statusopdateringer på facebook, eller i opdateringsfeltet på enten den personlige profil eller på virksomhedsprofilen på LinkedIn hører til det allervigtigste, hvis man vil vedligeholde og udbygge sit professionelle netværk.
Mange gange er folk imidlertid blanke i forhold til, hvad der kan være nyttige opdateringer, noget, som ens netværk vil blive glade for at få at vide.

Her er et godt råd til en meget nem og værdifuld genvej på LinkedIn:
Hver morgen kan du finde nye artikler, som præsenteres  for dig på LinkedIn på Home-siden, på din startside, i det, der hedder ”LinkedIn Pulse”.
pulseIkke mange lægger mærke til, at det faktisk er en funktion, som byder på guld – altså gode artikler, man kan dele.
Du finder Pulse her, hvis du har sat dit navigationssprog til dansk.

 

Læs videre…

 

Her finder du den lodrette streg | på PC og Mac

Det virtuelle håndtryk, Linked In 2 kommentarer

Et lille LinkedIn Tip: Når jeg underviser i at skrive en header på LinkedIn, som tiltrækker de rigtige besøgende til din LinkedIn profil, forklarer jeg ofte, at man kan bruge en lodret streg til at inddele sine kernekompetencer mv.

Det ser sådan her ud hos mig:
header png

Der går som regel kun nogle få minutter, fra jeg viser min egen LinkedIn header, til jeg får spørgsmålet:
– Hvor finder jeg den tast, der giver en lodret streg?
Svaret kommer her:

Læs videre…

 

Enetimer i LinkedIn i Aarhus, Odense og København

Kursus, Linked In, Sociale medier Ingen kommentarer
Hvordan var det nu, jeg skulle skrive på min LinkedIn profil?" - få hjælp til at få det gjort NU!

Hvordan var det nu, jeg skulle skrive på min LinkedIn profil?” – få hjælp til at få det gjort NU!

Hvordan var det nu, jeg skulle gøre. Jeg skrev det ellers ned, så jeg kunne huske det“……
Personlige enetimer i LinkedIn kan mange have brug for, især dem, der går i stå på opdatering af profilen.
At få sidemandsoplæring i det tempo, du selv kan følge med til, og med de formål for øje, du selv har opstillet, fungerer langt bedre end holdundervisning eller kursus uden mulighed for at sidde og lave ændringerne med det samme.

Derfor tilbyder jeg enetimer i LinkedIn, hvor man i to timer ad gangen kan få praktisk hjælp til  præcis det, man ønsker. Det kan være opdatering af profilen, oprettelse af virksomhedsside, eller praktisk viden om, hvordan man bruger forskellige funktioner bedst muligt.

Læs videre…

 

LinkedIn skriveskole for tidl. kursister 14. januar Kbh

Kursus, Linked In Ingen kommentarer

Igennem de seneste to måneder har jeg haft mange håndholdte LinkedIn forløb, hvor enkeltpersoner har fået hjælp til at forbedre profil og til at lære at anvende LinkedIn. Adskillige kursister har efterfølgende spurgt på muligheden for en kort opfølgning.
Jeg ved, at læringskurven på mine kurser er stejl, som det hedder, og at der kom mange informationer på meget kort tid.
Informationer, som man ikke altid lige får omsat praktisk. Derfor har jeg besluttet at afprøve et nyt koncept:
En LinkedIn Skrivestue – for tidligere kursister

 

Du får mig hele 2 timer alene

Det virtuelle håndtryk, Kursus, Linked In, Netværk Ingen kommentarer

Tilføjelse 1. december: Tilbudet er slut, det har været helt forrygende, så mange, der har ønsket håndholdt hjælp, og jeg gentager tilbudet i 2016.
Her er nogle af tilbagemeldingerne:

Majbritt Lund
Selvstændig journalist, forfatter, blogger, hjemmesidetekst, salg, PR, kurser, foredrag, rådgivning, skarpe holdninger
“Efter et par timers effektiv sparring med Abelone vidste jeg lige, hvor jeg skulle sætte ind for at få mere ud af LinkedIn. Jeg fik nogle gode ideer til, hvordan jeg både kunne forbedre min profil og min firmaside, ligesom jeg fik feedback på mine opdateringer og kommentarer til andre på LinkedIn. Nu har jeg et helt opdateret CV, ligesom jeg har en mere visuel profil.” Læs videre…

 

En blog er en undreliste – ikke en brokkeliste

Blogs, Det virtuelle håndtryk, Linked In 1 kommentar

Så blev vinderne af Blogprisen 2015 kåret. ”Blogs? Er de ikke døde”, kan jeg høre mange spørge. Nej, bestemt ikke. Blogs lever i bedste velgående og er ved at blive trendy igen – for vi er så trætte af at få korte, hastige og flygtige beskeder.
blog lilleIgangsætteren af Blogprisen 2015 er Aros Business Academy, som også selv kører en udmærket blog. At de har igangsat denne blogpris og opfordret til, at man stemte (hvilket 12.000 gjorde) er blevet kritiseret en del, også af de nominerede , som for eksempel Monica Jørgensen.
”Er det ikke bare et scam for at få flere abonnenter til nyhedsbrevet ?” skrev en til mig på Twitter, da jeg opfordrede til, at man stemte. En anden, Marie-Louise Munter, skrev ”Virksomhed vil gerne sælge kurser. Virksomhed stifter (endnu) en blogpris for at få omtale
Det er muligt, at Aros får flere abonnenter, og det er muligt, de kun gør det for at få opmærksomhed, men jeg ser nu også nogle andre perspektiver:

Ingen afbrydelser
Først og fremmest at gøre opmærksom på, at der eksisterer mange blogs, som er særdeles læseværdige.
Dernæst at blogs ikke er døde, og at blogs kan bruges af såvel enkeltpersoner som større firmaer i professionel sammenhæng. Kvalitetsindhold går aldrig af mode, og det gør personlige betragtninger heller ikke. Der er langt til tøsedagbøgerne i det felt, der blev præsenteret.

Der er brug for, at vi skriver længere og uddybende indlæg, hvor vi kan udfolde en problemstilling uden at blive afbrudt. Hvor vi kan diskutere og debattere på mere end 140 enheder, og hvor vi kan dele viden, som kræver andet og mere end et sjovt billede og en livlig video. På en blog handler det hele heller ikke om at bruge de rigtige og de mange #-hashtags for at få spredning. Få, men meget præcise læsere indenfor en niche, kan være det, der tæller mest.
En blog er også det eneste sted, du ejer selv. Du bor ikke hos nogen, du er ikke afhængig af andres platform, og du kan langsomt  opbygge et  dynamisk og levende CV, som viser dine kompetencer og dine overvejelser som det hele menneske, du er. Uden afbrydelser.

Læs videre…

 

Chateâu du Lort og andre tip til foredragssultne forfattere

Bøger og NewPub, Communities, Linked In, Netværk Ingen kommentarer

bøger,chateau du lortVinetikennen er virkelig. Vinproducenten også. Men vinetiketten kom ikke med i “Vinbogen”, da den blev opdateret af forfatteren til de danske tjenerskolers lærebog, Tore Scheel, for nogle år siden. ”Vinbogen – en verden af vin”er udkommet i flere udgaver, og ved en af revideringerne af bogen brugte Tore Scheel businessnetværket LinkedIn til at samle indhold på en uhyre effektiv måde. Det har jeg beskrevet i mit forrige indlæg, hvor Tore fortæller, hvordan han efterlyste vinetiketter på alverdens vine og endte med at måtte lukke sin indbakke en periode, fordi den blev overbelastet af fremsendte etiketter. Men bogen blev pragtfuldt illustreret med etiketter, som det kunne have taget laaaang tid at indsamle på anden vis.

Mange fagbogsforfattere kender ikke de muligheder, som LinkedIn tilbyder i form af specialsider – de såkaldte Showcasesider (se min, der netop handler om forfattere og forlagsverdnen).     De bruger hellere ikke “blog”muligheden, hvor man kan skrive længere velfunderede indlæg  og dermed skabe interessen, før bogen overhovedet udkommer. Og de færreste benytter sig af grupper, som man kan indgå i  og være med i en dialog om fagbogens emne (her leder linket til en gruppe, hvor man netop taler om at skrive på LinkedIn).

Fire tip til foredragssultne forfattere

Læs videre…

 

LinkedIn brugt til at samle illustrationer til fagbog

Bøger og NewPub, Forfatter, Linked In, Markedsføring, Netværk, Sommerskole Ingen kommentarer
vinbogen 007

Tore Scheel med Vinbogen og med Vivinos kendte mand til højre

Jeg havde aldrig mødt vinmanden og forretningsudvikleren Tore Scheel før i sommer, skønt vi har været forbundet med hinanden på LinkedIn i mere end 8 år. Heller ikke, selv om vi kun bor 150 kilometer fra hinanden i Danmark. Men i juni kontaktede jeg ham for endelig at mødes face to face. Han er nemlig en af dem, der længe har brugt LinkedIn super effektivt, og jeg havde brug for at høre, hvordan han også har brugt platformen som forfatter og foredragsholder, fordi jeg til august skal undervise fagbogsforfattere i at bruge LinkedIn. Mere om dette senere i indlægget.

Tore tog imod i København, hvor han i dag er vinansvarlig hos verdens største vin-app- Vivino, som bruger crowden af vinelskere til at indsamle oplysninger og anmelde vin fra alle verdens hjørner, et fantastisk community med flere end 10 millioner vinelskere, et community, som jeg simpelthen også må skrive om en anden dag.

Læs videre…

 

Lær på 4 timer at få din bog på de sociale medier og sælg flere

Blogs, Bøger og NewPub, Kultur, bøger og musik, Kursus, Linked In, Markedsføring, Sociale medier, Sommerskole Ingen kommentarer

Forfatter online kursus ved Abelone GlahnSelv om det knap er blevet sommer,  og i hvert fald slet ikke føles som forsommerdag i dag, er der nu åbnet for deltagelse på  min fast tilbagevendende “Sommerskole”, som jeg kører for 8. år i træk. I år med helt nye kurser, der retter sig særligt mod de forfattere, der vil arbejde med at synliggøre deres fagbøger.
Det første kursus finder sted i juni, nærmere betegnet tirsdag den 30. juni 13-17.

Du får en  Grundindføring i Sociale medier for forfattere
Kurset gennemgår i grundtræk de mest anvendte platforme, som forfattere, oversættere og illustratorer kan bruge til at synliggøre deres bøger, forfatterskab og passion, og dermed også skabe grobund for bedre salg af bøgerne.
Kurset gennemgår LinkedIn, facebook, twitter, og Instagram med praktiske eksempler, fordele og ulemper.
Kurset giver et indblik i mulighederne og sætter den enkelte i stand til at vælge til og fra, for hvis man kaster sig over alle platformene på én gang, får man aldrig tid til at skrive sine bøger.
Der er ikke tale om et teknisk kursus, men et kursus for dem, som overvejer at synliggøre sig på nettet, og som er i tvivl om, hvilke platforme, det kan betale sig at bruge for den enkelte.
Er man i gang allerede, kan man også lære fif om, hvordan de enkelte platforme kan udnyttes bedre.
Målgruppe: Kurset er på et grundlæggende niveau. Varighed 4 timer
Tilmeld dig her: Pris 985.- medlemmer af DJs Freelancegruppe halv pris

Kurset følges op af to andre:
1) Bogblogger – sådan blir du en god bogblogger:
En forfatter, oversætter eller illustrator kan med fordel føre en logbog på nettet, en weblog/blog for derigennem at skabe en trofast læserskare, der får et særligt indblik i forfatterens tankegang, arbejdsform, inspiration, skrivefase og stemninger.
Det underviser jeg i 4. august 2015

Læs videre…

 

Hvor tit skal jeg opdatere

Blogs, Communities, Det virtuelle håndtryk, facebook, Linked In, Markedsføring, Sociale medier Ingen kommentarer

Hvor hvor tit skal jeg opdatere? Det spørgsmål bliver jeg stillet igen og igen, når jeg underviser i sociale medier. Det virker for nogle ganske uoverskueligt at være til stede på flere platforme på een gang, fordi der er så meget der skal passes.
Bufferapp og SumAll har målt og regnet på, hvad der kan betale sig, særligt som virksomhed. Hvor meget kan publikum klare, hvor mange kræfter skal man sætte ind. Her er et interessant overblik, der fortæller:
1 opdatering på LinkedIn om dagen (i arbejdstiden) – så kan du ramme godt 60 % af din målgruppe
2 blogindlæg om ugen , firmaer der øger deres blogging fra 3-5 gange om måneden til 7-8 gange om måneden fordobler næsten deres leads.
2 gange om dagen på instagram er fint nok – du må gerne poste mere, men det øger ikke engagementet – gir dig bare ret meget mere at lave…
2 gange om dagen kan du poste på Facebook, før likes og kommentarer begynder at fade ud
3 gange om dagen på Google +. Her forventes det, at du poster konsistent, ellers stopper folk med at følge.
3 gange om dagen på Twitter. Når du twitter mere, så kan der mærkes et vist fald – en overmætning
5 gange om dagen på Pinterest  – her mærker brands, at mange postings giver endnu flere followers:
Se den fine brændstofsallegori i infografikken her:
Personligt er jeg meget glad for, at bloggen bliver nævnt, og at det faktisk er ganske overkommeligt at blogge to gange om ugen. Bemærk, at det er tal, der gælder for virksomheder, men jeg synes godt, man kan lære af tallene som enkeltperson, der bruger de samme sociale medier.

hvor tit skal jeg opdatere

 

« Ældre indlæg