LinkedIn skriveskole for tidl. kursister 14. januar Kbh

Kursus, Linked In Ingen kommentarer

Igennem de seneste to måneder har jeg haft mange håndholdte LinkedIn forløb, hvor enkeltpersoner har fået hjælp til at forbedre profil og til at lære at anvende LinkedIn. Adskillige kursister har efterfølgende spurgt på muligheden for en kort opfølgning.
Jeg ved, at læringskurven på mine kurser er stejl, som det hedder, og at der kom mange informationer på meget kort tid.
Informationer, som man ikke altid lige får omsat praktisk. Derfor har jeg besluttet at afprøve et nyt koncept:
En LinkedIn Skrivestue – for tidligere kursister

 

Du får mig hele 2 timer alene

Det virtuelle håndtryk, Kursus, Linked In, Netværk Ingen kommentarer

Tilføjelse 1. december: Tilbudet er slut, det har været helt forrygende, så mange, der har ønsket håndholdt hjælp, og jeg gentager tilbudet i 2016.
Her er nogle af tilbagemeldingerne:

Majbritt Lund
Selvstændig journalist, forfatter, blogger, hjemmesidetekst, salg, PR, kurser, foredrag, rådgivning, skarpe holdninger
“Efter et par timers effektiv sparring med Abelone vidste jeg lige, hvor jeg skulle sætte ind for at få mere ud af LinkedIn. Jeg fik nogle gode ideer til, hvordan jeg både kunne forbedre min profil og min firmaside, ligesom jeg fik feedback på mine opdateringer og kommentarer til andre på LinkedIn. Nu har jeg et helt opdateret CV, ligesom jeg har en mere visuel profil.” Læs videre…

 

En blog er en undreliste – ikke en brokkeliste

Blogs, Det virtuelle håndtryk, Linked In 1 kommentar

Så blev vinderne af Blogprisen 2015 kåret. ”Blogs? Er de ikke døde”, kan jeg høre mange spørge. Nej, bestemt ikke. Blogs lever i bedste velgående og er ved at blive trendy igen – for vi er så trætte af at få korte, hastige og flygtige beskeder.
blog lilleIgangsætteren af Blogprisen 2015 er Aros Business Academy, som også selv kører en udmærket blog. At de har igangsat denne blogpris og opfordret til, at man stemte (hvilket 12.000 gjorde) er blevet kritiseret en del, også af de nominerede , som for eksempel Monica Jørgensen.
”Er det ikke bare et scam for at få flere abonnenter til nyhedsbrevet ?” skrev en til mig på Twitter, da jeg opfordrede til, at man stemte. En anden, Marie-Louise Munter, skrev ”Virksomhed vil gerne sælge kurser. Virksomhed stifter (endnu) en blogpris for at få omtale
Det er muligt, at Aros får flere abonnenter, og det er muligt, de kun gør det for at få opmærksomhed, men jeg ser nu også nogle andre perspektiver:

Ingen afbrydelser
Først og fremmest at gøre opmærksom på, at der eksisterer mange blogs, som er særdeles læseværdige.
Dernæst at blogs ikke er døde, og at blogs kan bruges af såvel enkeltpersoner som større firmaer i professionel sammenhæng. Kvalitetsindhold går aldrig af mode, og det gør personlige betragtninger heller ikke. Der er langt til tøsedagbøgerne i det felt, der blev præsenteret.

Der er brug for, at vi skriver længere og uddybende indlæg, hvor vi kan udfolde en problemstilling uden at blive afbrudt. Hvor vi kan diskutere og debattere på mere end 140 enheder, og hvor vi kan dele viden, som kræver andet og mere end et sjovt billede og en livlig video. På en blog handler det hele heller ikke om at bruge de rigtige og de mange #-hashtags for at få spredning. Få, men meget præcise læsere indenfor en niche, kan være det, der tæller mest.
En blog er også det eneste sted, du ejer selv. Du bor ikke hos nogen, du er ikke afhængig af andres platform, og du kan langsomt  opbygge et  dynamisk og levende CV, som viser dine kompetencer og dine overvejelser som det hele menneske, du er. Uden afbrydelser.

Læs videre…

 

Chateâu du Lort og andre tip til foredragssultne forfattere

Bøger og NewPub, Communities, Linked In, Netværk Ingen kommentarer

bøger,chateau du lortVinetikennen er virkelig. Vinproducenten også. Men vinetiketten kom ikke med i “Vinbogen”, da den blev opdateret af forfatteren til de danske tjenerskolers lærebog, Tore Scheel, for nogle år siden. ”Vinbogen – en verden af vin”er udkommet i flere udgaver, og ved en af revideringerne af bogen brugte Tore Scheel businessnetværket LinkedIn til at samle indhold på en uhyre effektiv måde. Det har jeg beskrevet i mit forrige indlæg, hvor Tore fortæller, hvordan han efterlyste vinetiketter på alverdens vine og endte med at måtte lukke sin indbakke en periode, fordi den blev overbelastet af fremsendte etiketter. Men bogen blev pragtfuldt illustreret med etiketter, som det kunne have taget laaaang tid at indsamle på anden vis.

Mange fagbogsforfattere kender ikke de muligheder, som LinkedIn tilbyder i form af specialsider – de såkaldte Showcasesider (se min, der netop handler om forfattere og forlagsverdnen).     De bruger hellere ikke “blog”muligheden, hvor man kan skrive længere velfunderede indlæg  og dermed skabe interessen, før bogen overhovedet udkommer. Og de færreste benytter sig af grupper, som man kan indgå i  og være med i en dialog om fagbogens emne (her leder linket til en gruppe, hvor man netop taler om at skrive på LinkedIn).

Fire tip til foredragssultne forfattere

Læs videre…

 

LinkedIn brugt til at samle illustrationer til fagbog

Bøger og NewPub, Forfatter, Linked In, Markedsføring, Netværk, Sommerskole Ingen kommentarer
vinbogen 007

Tore Scheel med Vinbogen og med Vivinos kendte mand til højre

Jeg havde aldrig mødt vinmanden og forretningsudvikleren Tore Scheel før i sommer, skønt vi har været forbundet med hinanden på LinkedIn i mere end 8 år. Heller ikke, selv om vi kun bor 150 kilometer fra hinanden i Danmark. Men i juni kontaktede jeg ham for endelig at mødes face to face. Han er nemlig en af dem, der længe har brugt LinkedIn super effektivt, og jeg havde brug for at høre, hvordan han også har brugt platformen som forfatter og foredragsholder, fordi jeg til august skal undervise fagbogsforfattere i at bruge LinkedIn. Mere om dette senere i indlægget.

Tore tog imod i København, hvor han i dag er vinansvarlig hos verdens største vin-app- Vivino, som bruger crowden af vinelskere til at indsamle oplysninger og anmelde vin fra alle verdens hjørner, et fantastisk community med flere end 10 millioner vinelskere, et community, som jeg simpelthen også må skrive om en anden dag.

Læs videre…

 

Lær på 4 timer at få din bog på de sociale medier og sælg flere

Blogs, Bøger og NewPub, Kultur, bøger og musik, Kursus, Linked In, Markedsføring, Sociale medier, Sommerskole Ingen kommentarer

Forfatter online kursus ved Abelone GlahnSelv om det knap er blevet sommer,  og i hvert fald slet ikke føles som forsommerdag i dag, er der nu åbnet for deltagelse på  min fast tilbagevendende “Sommerskole”, som jeg kører for 8. år i træk. I år med helt nye kurser, der retter sig særligt mod de forfattere, der vil arbejde med at synliggøre deres fagbøger.
Det første kursus finder sted i juni, nærmere betegnet tirsdag den 30. juni 13-17.

Du får en  Grundindføring i Sociale medier for forfattere
Kurset gennemgår i grundtræk de mest anvendte platforme, som forfattere, oversættere og illustratorer kan bruge til at synliggøre deres bøger, forfatterskab og passion, og dermed også skabe grobund for bedre salg af bøgerne.
Kurset gennemgår LinkedIn, facebook, twitter, og Instagram med praktiske eksempler, fordele og ulemper.
Kurset giver et indblik i mulighederne og sætter den enkelte i stand til at vælge til og fra, for hvis man kaster sig over alle platformene på én gang, får man aldrig tid til at skrive sine bøger.
Der er ikke tale om et teknisk kursus, men et kursus for dem, som overvejer at synliggøre sig på nettet, og som er i tvivl om, hvilke platforme, det kan betale sig at bruge for den enkelte.
Er man i gang allerede, kan man også lære fif om, hvordan de enkelte platforme kan udnyttes bedre.
Målgruppe: Kurset er på et grundlæggende niveau. Varighed 4 timer
Tilmeld dig her: Pris 985.- medlemmer af DJs Freelancegruppe halv pris

Kurset følges op af to andre:
1) Bogblogger – sådan blir du en god bogblogger:
En forfatter, oversætter eller illustrator kan med fordel føre en logbog på nettet, en weblog/blog for derigennem at skabe en trofast læserskare, der får et særligt indblik i forfatterens tankegang, arbejdsform, inspiration, skrivefase og stemninger.
Det underviser jeg i 4. august 2015

Læs videre…

 

Hvor tit skal jeg opdatere

Blogs, Communities, Det virtuelle håndtryk, facebook, Linked In, Markedsføring, Sociale medier Ingen kommentarer

Hvor hvor tit skal jeg opdatere? Det spørgsmål bliver jeg stillet igen og igen, når jeg underviser i sociale medier. Det virker for nogle ganske uoverskueligt at være til stede på flere platforme på een gang, fordi der er så meget der skal passes.
Bufferapp og SumAll har målt og regnet på, hvad der kan betale sig, særligt som virksomhed. Hvor meget kan publikum klare, hvor mange kræfter skal man sætte ind. Her er et interessant overblik, der fortæller:
1 opdatering på LinkedIn om dagen (i arbejdstiden) – så kan du ramme godt 60 % af din målgruppe
2 blogindlæg om ugen , firmaer der øger deres blogging fra 3-5 gange om måneden til 7-8 gange om måneden fordobler næsten deres leads.
2 gange om dagen på instagram er fint nok – du må gerne poste mere, men det øger ikke engagementet – gir dig bare ret meget mere at lave…
2 gange om dagen kan du poste på Facebook, før likes og kommentarer begynder at fade ud
3 gange om dagen på Google +. Her forventes det, at du poster konsistent, ellers stopper folk med at følge.
3 gange om dagen på Twitter. Når du twitter mere, så kan der mærkes et vist fald – en overmætning
5 gange om dagen på Pinterest  – her mærker brands, at mange postings giver endnu flere followers:
Se den fine brændstofsallegori i infografikken her:
Personligt er jeg meget glad for, at bloggen bliver nævnt, og at det faktisk er ganske overkommeligt at blogge to gange om ugen. Bemærk, at det er tal, der gælder for virksomheder, men jeg synes godt, man kan lære af tallene som enkeltperson, der bruger de samme sociale medier.

hvor tit skal jeg opdatere

 

7 nemme videoer underviser dig i LinkedIn

Det virtuelle håndtryk, Kursus, Linked In, Sociale medier Ingen kommentarer

LinkedIn_undervisning_ved_Abelone_Glahn - se kursusoversigtGodt, så fik du omsider oprettet en profil på LinkedIn, og hvad så nu!?
Her er 7 korte og meget instruktive videoer, der viser, hvordan du kommer lidt længere med det grundlæggende og får bragt dit virtuelle håndtryk på den vestlige verdens største og mest troværdige businessplatform.

1) Introduktion til, hvorfor LinkedIn er så vigtig i dag Læs videre…

 

Lær at bruge LinkedIn 7: Sådan blogger du på LinkedIn

Blogs, Kursus, Linked In, Sociale medier Ingen kommentarer

Opdatering juli 2015 : Designet på LinkedIn er ændret, så hvis du vil blogge, skal du meget gerne have et orange ikon til højre her.
enten står der “kom med et blogindlæg” eller også står der “Publish a post”
blogfunktion


Har du en lille blyant i dit statusopdateringsfelt ? Så har du fået muligheden for at skrive et længere indlæg, en slags blogpost på LinkedIn.

I denne video kan du se, hvordan du gør.
(Opdatering juli 2015: Bemærk, at det nye design gør, at indgangen til blogfunktionen ser lidt anderledes ud end på videoen, men selve skrivefeltet ud som det hele tiden har gjort.)

Læs videre…

 

Lær at bruge LinkedIn 6: Beskriv dig kort og godt i Summaryet

Det virtuelle håndtryk, Kursus, Linked In Ingen kommentarer

Når nogen besøger din LinkedIn-profil, vil de hurtigt scrolle ned til den korte udgave af dit karriere-forløb, det som kaldes Summary. Har du sat din LinkedIn-konto til at vise hjælpeteksterne på dansk, vil feltet hedde “Kort beskrivelse”. Og det er netop dét det er – en kort beskrivelse på max 2000 tegn. Lad være med at begynde med din folkeskoleuddannelse, begynd med det, der er vigtigst nu, og jo mere relevant du skriver om dig selv, desto større er muligheden for at blive søgt.
Bemærk, at jeg i videoen tager udgangspunkt i det design, som de fleste stadig har – men at redigeringsmuligheden i Summaryet i dag ser således ud i det nye design:

Summaryen i det nye redigeringsmodul

Summaryen i det nye redigeringsdesign

Læg også mærke til, at du kun får vist 380 enheder PÅ DIN EGEN SKÆRM, mens du opdaterer dit summary i det nye design, sådan som du ser ovenfor, MEN når man besøger dig, ser alle alt det , du har skrevet.

Læs videre…

 

« Ældre indlæg