LinkedIn brugt til at samle illustrationer til fagbog

Bøger og NewPub, Forfatter, Linked In, Markedsføring, Netværk, Sommerskole Ingen kommentarer
vinbogen 007

Tore Scheel med Vinbogen og med Vivinos kendte mand til højre

Jeg havde aldrig mødt vinmanden og forretningsudvikleren Tore Scheel før i sommer, skønt vi har været forbundet med hinanden på LinkedIn i mere end 8 år. Heller ikke, selv om vi kun bor 150 kilometer fra hinanden i Danmark. Men i juni kontaktede jeg ham for endelig at mødes face to face. Han er nemlig en af dem, der længe har brugt LinkedIn super effektivt, og jeg havde brug for at høre, hvordan han også har brugt platformen som forfatter og foredragsholder, fordi jeg til august skal undervise fagbogsforfattere i at bruge LinkedIn. Mere om dette senere i indlægget.

Tore tog imod i København, hvor han i dag er vinansvarlig hos verdens største vin-app- Vivino, som bruger crowden af vinelskere til at indsamle oplysninger og anmelde vin fra alle verdens hjørner, et fantastisk community med flere end 10 millioner vinelskere, et community, som jeg simpelthen også må skrive om en anden dag.

Læs videre…

 

Lær på 4 timer at få din bog på de sociale medier og sælg flere

Blogs, Bøger og NewPub, Kultur, bøger og musik, Kursus, Linked In, Markedsføring, Sociale medier, Sommerskole Ingen kommentarer

Forfatter online kursus ved Abelone GlahnSelv om det knap er blevet sommer,  og i hvert fald slet ikke føles som forsommerdag i dag, er der nu åbnet for deltagelse på  min fast tilbagevendende “Sommerskole”, som jeg kører for 8. år i træk. I år med helt nye kurser, der retter sig særligt mod de forfattere, der vil arbejde med at synliggøre deres fagbøger.
Det første kursus finder sted i juni, nærmere betegnet tirsdag den 30. juni 13-17.

Du får en  Grundindføring i Sociale medier for forfattere
Kurset gennemgår i grundtræk de mest anvendte platforme, som forfattere, oversættere og illustratorer kan bruge til at synliggøre deres bøger, forfatterskab og passion, og dermed også skabe grobund for bedre salg af bøgerne.
Kurset gennemgår LinkedIn, facebook, twitter, og Instagram med praktiske eksempler, fordele og ulemper.
Kurset giver et indblik i mulighederne og sætter den enkelte i stand til at vælge til og fra, for hvis man kaster sig over alle platformene på én gang, får man aldrig tid til at skrive sine bøger.
Der er ikke tale om et teknisk kursus, men et kursus for dem, som overvejer at synliggøre sig på nettet, og som er i tvivl om, hvilke platforme, det kan betale sig at bruge for den enkelte.
Er man i gang allerede, kan man også lære fif om, hvordan de enkelte platforme kan udnyttes bedre.
Målgruppe: Kurset er på et grundlæggende niveau. Varighed 4 timer
Tilmeld dig her: Pris 985.- medlemmer af DJs Freelancegruppe halv pris

Kurset følges op af to andre:
1) Bogblogger – sådan blir du en god bogblogger:
En forfatter, oversætter eller illustrator kan med fordel føre en logbog på nettet, en weblog/blog for derigennem at skabe en trofast læserskare, der får et særligt indblik i forfatterens tankegang, arbejdsform, inspiration, skrivefase og stemninger.
Det underviser jeg i 4. august 2015

Læs videre…

 

Hvor tit skal jeg opdatere

Blogs, Communities, Det virtuelle håndtryk, facebook, Linked In, Markedsføring, Sociale medier Ingen kommentarer

Hvor hvor tit skal jeg opdatere? Det spørgsmål bliver jeg stillet igen og igen, når jeg underviser i sociale medier. Det virker for nogle ganske uoverskueligt at være til stede på flere platforme på een gang, fordi der er så meget der skal passes.
Bufferapp og SumAll har målt og regnet på, hvad der kan betale sig, særligt som virksomhed. Hvor meget kan publikum klare, hvor mange kræfter skal man sætte ind. Her er et interessant overblik, der fortæller:
1 opdatering på LinkedIn om dagen (i arbejdstiden) – så kan du ramme godt 60 % af din målgruppe
2 blogindlæg om ugen , firmaer der øger deres blogging fra 3-5 gange om måneden til 7-8 gange om måneden fordobler næsten deres leads.
2 gange om dagen på instagram er fint nok – du må gerne poste mere, men det øger ikke engagementet – gir dig bare ret meget mere at lave…
2 gange om dagen kan du poste på Facebook, før likes og kommentarer begynder at fade ud
3 gange om dagen på Google +. Her forventes det, at du poster konsistent, ellers stopper folk med at følge.
3 gange om dagen på Twitter. Når du twitter mere, så kan der mærkes et vist fald – en overmætning
5 gange om dagen på Pinterest  – her mærker brands, at mange postings giver endnu flere followers:
Se den fine brændstofsallegori i infografikken her:
Personligt er jeg meget glad for, at bloggen bliver nævnt, og at det faktisk er ganske overkommeligt at blogge to gange om ugen. Bemærk, at det er tal, der gælder for virksomheder, men jeg synes godt, man kan lære af tallene som enkeltperson, der bruger de samme sociale medier.

hvor tit skal jeg opdatere

 

7 nemme videoer underviser dig i LinkedIn

Det virtuelle håndtryk, Kursus, Linked In, Sociale medier Ingen kommentarer

LinkedIn_undervisning_ved_Abelone_Glahn - se kursusoversigtGodt, så fik du omsider oprettet en profil på LinkedIn, og hvad så nu!?
Her er 7 korte og meget instruktive videoer, der viser, hvordan du kommer lidt længere med det grundlæggende og får bragt dit virtuelle håndtryk på den vestlige verdens største og mest troværdige businessplatform.

1) Introduktion til, hvorfor LinkedIn er så vigtig i dag Læs videre…

 

Lær at bruge LinkedIn 7: Sådan blogger du på LinkedIn

Kursus, Linked In, Sociale medier Ingen kommentarer

Har du en lille blyant i dit statusopdateringsfelt ? Så har du fået muligheden for at skrive et længere indlæg, en slags blogpost på LinkedIn.
I denne video kan du se, hvordan du gør.

Lad mig tilføje, at LinkedIns long-post-modul eller publishermodul er oprettet som led i LinkedIns bestræbelser på at blive en af verdens førende publiceringskanaler. Det betyder, at LinkedIn prioriterer profiler, som blogger. Foreløbig er det lidt vanskeligt at få sine blogposts på dansk op i Pulse, men skriver du på engelsk, kan din blogpost blive en af dem, som LinkedIn flasher til andre end dine kontakter og dem, der følger dig.
Det kan med andre ord godt betale sig at blogge på linkedin, selv på dansk, fordi du kan komme i forbindelse med andre end dem, du er forbundet med en til en.
Videoen er en del af 7 små videoer, som jeg har lavet i samarbejde med DMJX.
Det har jeg, fordi jeg også underviser der.
I foråret 2015 kører jeg kurser for journalister og har to kurser for de lidt mere avancerede brugere:
24. februar i Aarhus og 21. april i København.

 

Lær at bruge LinkedIn 6: Beskriv dig kort og godt i Summaryet

Det virtuelle håndtryk, Kursus, Linked In Ingen kommentarer

Når nogen besøger din LinkedIn-profil, vil de hurtigt scrolle ned til den korte udgave af dit karriere-forløb, det som kaldes Summary. Har du sat din LinkedIn-konto til at vise hjælpeteksterne på dansk, vil feltet hedde “Kort beskrivelse”. Og det er netop dét det er – en kort beskrivelse på max 2000 tegn. Lad være med at begynde med din folkeskoleuddannelse, begynd med det, der er vigtigst nu, og jo mere relevant du skriver om dig selv, desto større er muligheden for at blive søgt.
Bemærk, at jeg i videoen tager udgangspunkt i det design, som de fleste stadig har – men at redigeringsmuligheden i Summaryet i dag ser således ud i det nye design:

Summaryen i det nye redigeringsmodul

Summaryen i det nye redigeringsdesign

Læg også mærke til, at du kun får vist 380 enheder PÅ DIN EGEN SKÆRM, mens du opdaterer dit summary i det nye design, sådan som du ser ovenfor, MEN når man besøger dig, ser alle alt det , du har skrevet.

Læs videre…

 

Lær at bruge LinkedIn 5: Sådan laver du en stærk hovedoverskrift

Det virtuelle håndtryk, Kursus, Linked In, Sociale medier Ingen kommentarer

 

Header på linkedin profil

Et af de vigtigste instrumenter på LinkedIn er din hovedoverskrift – også kaldet header.  På billedet ovenfor kan du se, hvordan det nye design gør det muligt at klikke på blyanten og gå ind at rette i de 120 enheder , du har til at give et bud på, hvem du er.

Tænk meget i hvilke ord, én, der vil finde dig, kunne tænkes at bruge, når han/hun taster noget ind i LinkedIns søgefelt. Man skal kunne finde dig på det, der er dine spidskompetencer.
I videoen tager jeg udgangspunkt i, at det er en mediearbejder, der skal udfylde sin header.
Du kan selv tænke dig til, hvad du skal udfylde, for at det passer til din egen branche.

Læs videre…

 

Lær at bruge LinkedIn 4: Udfyld kontaktinformationer korrekt og relevant

Kursus, Linked In, Sociale medier Ingen kommentarer

kontaktinfo og eksterne link på linkedinPå LinkedIn har du mulighed for at lægge kontaktinformationer ind, fremhæve link til andre sider eller til en portefølje, du gerne vil gøre netværket interesseret i. Se, hvordan du laver indsætter søgbare hyperlink i videoen herunder. Når du udfylder korrekt, giver det dig mulighed for at henvise til tre eksterne link, der kan fortælle mere om dig og give eksempler på, hvem du også er.
for eksempel har jeg set en, der henviste til sin kones (og forretningspartners) profil på LinkedIn, og en, som henviste til sin World of Warcraft profil. Begge dele meget sigende for det konkrete menneske.

Hvis du vil lære mere og er mediearbejder, skal du vide, at  jeg for DMJX, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole,  holder “Avanceret LinkedIn for journalister” i februar og april
Har du brug for en-til-en vejledning, bør du læse mere her under Håndholdt LinkedIn
I øvrigt holder jeg mange andre kurser og underviser i LinkedIn. Se oversigten og tilmeld dig her

 

Lær at bruge LinkedIn 3: Lær at bruge billeder i din profil

Kursus, Linked In, Sociale medier, Sommerskole Ingen kommentarer

rediger baggrundsbilledet på din profilTænk dig om, inden du lægger billeder ud på LinkedIn. Du har to oplagte muligheder, som du kan udnytte: Dels dit profilbillede, dels dit coverfoto ,det som hedder background, og som ligger over/bag dit “kartotekskort”. (Dog har ikke alle background muligheden endnu – den er ved at blive rullet ud til alle de 330 millioner brugere der er på verdens plan, så hav tålmodighed).
Valget af de fotografier eller illustrationer, som  du lægger op på din profil, har betydning for, hvor mange og hvor lange besøgene er på din profil. Se i videoen herunder, hvad du skal tænke over, når du lægger billeder på LinkedIn, hvad enten der er tale om et portrætfoto, eller det større, beskrivende billede, som du kan lægge som baggrund.

Her får du i DMJX videoen en beskrivelse af, hvordan du gør:

For DMJX, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole,  holder jeg et kursus især for mediefolk “Avanceret LinkedIn for journalister” i februar og april
Har du brug for en-til-en vejledning, bør du læse mere her under Håndholdt LinkedIn
I øvrigt holder jeg mange andre kurser og underviser i LinkedIn. Se oversigten og tilmeld dig her

 

Lær at bruge LinkedIn 2: Undgå at underrette dit netværk utidigt

Kursus, Linked In, Sociale medier 2 kommentarer

NNotify your networkogle gange har du brug for at lave rettelser i din LinkedIn-profil, som du ikke ønsker at fortælle til hele dit netværk. Det kan være, du har glemt at udfylde nogle felter, det kan være, du har lavet slagfjel, eller at du vil lægge noget op, som skal ændres, uden at alle behøver at få en besked i deres strøm herom.
Jeg har tidligere skrevet om de typiske, overraskende beskedder om “Sig tillykke til John, han har fået nyt job”, hvor det viser sig, at John overhovedet ikke har fået nyt job, men bare har opdateret sin profil, der har trængt længe.
Se i denne video, som er lavet i samarbejde med DMJX,  hvordan du undgår, at alle får besked om smårettelserne:

Bemærk venligst, at nogle af jer allerede kan have fået det helt nye design, som LinkedIn introducerer her i 2015. Jeg beskriver det her. I det nye design er funktionen “Notify your network” gjort endnu mere synlig, se illustrationen i toppen.

Vil du vide mere, underviser jeg på en del andre kurser Se oversigten og tilmeld dig her
For DMJX, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole,  som jeg har lavet disse videoer for, holdes  for eksempel “Avanceret LinkedIn for journalister” i februar og april
Har du brug for en-til-en vejledning, bør du læse mere her under Håndholdt LinkedIn

 

« Ældre indlæg