LI-tip: Først alle stillingerne, så din header

Femern, Linked In Ingen kommentarer

Tilføjelse 22.04.2014: Dette tip gælder også, hvis du vil angive et medlemsskab af en bestyrelse!

Dette er blot et lille tip til jer, der er selvstændige, og samtidig arbejder med eller for flere forskellige arbejdsgivere som projektleder eller lign.:
Når man angiver et job, man pt. har og gerne vil flashe på LinkedIn, ændrer ens header sig til at vise den senest indtastede arbejdsplads.
Hvis man for eksempel har sit eget firma, men man gerne vil markere, at man pt også er projektleder for en større virksomhed på konsulentbasis ell.lign., så kan det bedst betale sig først at skrive sin egen virksomhed ind, “I am currently working here”, og dernæst skrive den virksomhed, man pt løser en længerevarende opgave for, og til slut ændre sin header, så den indeholder de mange stikord, man gerne vil findes på., hvilket dermed ophæver, at headeren kun angiver den senest opgivne arbejdsplads.
Gør du det i den omvendte rækkefølge, ender du med at have en header, der kun angiver, at du er ansat hos den senest opgivne arbejdsgiver.

Eksempel:
Kim winther LI tip: Først alle stillingerne, så din headerKim winther 300x107 LI tip: Først alle stillingerne, så din headerJeg har fået lov at vise denne profil som eksempel: Kim Winther Nielsen arbejder med rekruttering til større byggeprojekter i sin egen virksomhed Widan, og er samtidig tilknyttet to andre virksomheder med beslægtede opgaver. Alle tre virksomheder er nogle, som Kim Winther Nielsen arbejder i for nuværende, altså det, som i LinkedIn sprog skal angives som “I currently work here”.
For at opnå, at de tre virksomheder står under “Current”, og at Kim Winthers header angiver de stikord, som han gerne vil findes på, nemlig “Consultant, Personnel recruitment, Lifting Equipment, Cranes, Tunnels, Bridges, Femern Belt, Storstrøm” , er det afgørende, at han først har angivet de tre virksomheder, som han arbejder for/i for for nuværende, og dernæst tilpasser sin header, så stikordene fremhæves.

Havde han gjort det i omvendt rækkefølge, ville stikordene i headeren erstattes med den senest angivne arbejdsplads, og så ville profilen faktisk stå dårligere i søgeresultaterne.

Læs videre…

 

Så åbner sommerskolen 2014 – skaf kunder i sommerferien!

Bøger og NewPub, Kursus, Linked In Ingen kommentarer

Muskomprimeret 300x196 Så åbner sommerskolen 2014   skaf kunder i sommerferien!De sidste mange år har jeg holdt åbne kurser i sommerferien, hvor mange mennesker uden problemer kan pille en halv dag ud for at dygtiggøre sig, og hvor mange selvstændige har en stille periode, der er oplagt at bruge til at forberede et øget salg i den kommende efterårssæson.

Også i år holder jeg Sommerskole.
Det foregår på La Oficina på Frederiksberg i de behagelige kursuslokaler, som stedet også rummer.
I år ser planen således ud:

Sådan markedsfører du din bog og forfatterskab på de sociale medier
Torsdag den 26. juni, København
For forfattere og forlag. Læs videre…

 

LinkedIn fjerner “produkter og tjenester” fra firmasider

Linked In Ingen kommentarer

Fra og med mandag den 14. april 2014 er det ikke længere muligt at vise en virksomheds produkter og tjenester (products and services) på en virksomheds LinkedIn side, sådan som det hidtil har været i form af et særligt faneblad. Her har man hidtil kunnet oprette forskellige produkter som en form for produktblade med beskrivelse af produktet eller servicen, og hidtil har kunder/brugere kunnet anbefale det enkelte produkt eller ydelse ved at komme med en kommentar ud for hvert produkt.
LinkedIn har valgt at stoppe denne halvvejs statiske visning af produkter til fordel for det, som de introducerede for nogle måneder siden, de såkaldte Showcasepages, fremvisningssider.
De firmaer, der i øjeblikket bruger “products and services” kan end ikke frem til den 14. april få lov at oprette flere produkter, men man kan dog editere eksisterende opslag. Mulighededen for at vise videoer og andre beskrivelser af egentlige produkter på een side forsvinder således også.

Hvorfor?
I deres meddelelse til brugerne begrunder LinkedIn ophøret af dette særlige faneblad med, at et firma vil opnå bedre og mere langvarige Læs videre…

 

Nemme skabeloner til grafisk opsætning af dit LinkedInCV

Linked In 2 kommentarer

Det tager vitterlig kun nogle få sekunder at omdanne sin LinkedIn profil til et CV.
Du kan gøre det på to måder- enten standardmåden på selve LinkedIn, hvor du beder om en pdf med profilen sat automatisk op.
Find knappen her:
cv som pdf 300x157 Nemme skabeloner til grafisk opsætning af dit LinkedInCV

 

 

Læs videre…

 

“Åhnej, jeg får så mange mails fra LinkedIn”

Linked In Ingen kommentarer

 Åhnej, jeg får så mange mails fra LinkedIn
Sådan siger selv en del trænede LinkedIn brugere til mig engang imellem. "Der kommer SÅ mange mails ind i min postkasse hver dag, at jeg overvejer at droppe ud af LinkedIn alene af den grund".

Ganske rigtigt, hvis man ikke er opmærksom på det, har man pr. default, altså pr standardindstilling sat LinkedIn til at sende en email til en, når der kommer opdateringer  og henvendelser såvel fra enkeltpersoner, som fra grupper, man har tilmeldt sig.
Det kan nemt blive en endeløs strøm af mails, så snart der er nogen, der har slået en lille fis. Og så føles LinkedIn mere som en belastning end som et nyttigt redskab.

Du kan selvfølgelig slå disse beskeder fra!
Det betyder, at du kun tjekker henvendelser, når du er på selve LinkedIn platformen.
Men du kan også vælge at få nogle ganske bestemt hjem i mailboksen, eller vælge at få dem i opsamlinger en gang om dagen eller en gang om ugen.  Det gør du sådan her: Læs videre...

 

Ses vi i morgen til LinkedIn i Aarhus?

Communities, Linked In Ingen kommentarer

Rynkeby Foredrag LinkedIn 750 212x300 Ses vi i morgen til LinkedIn i Aarhus? Der er fuldstændig udsolgt til det velgørende arrangement om LinkedIn, som holdes i morgen i Aarhus. Overskuddet går til Børnecancerfonden, og 100 har nu tilmeldt sig.

Jeg glæder mig rigtig meget til at være sammen med Lars Ingerslev fra LinkedIns nordiske kontor, og med Christen Mau og Ole Bach Andersen, der er drevne LinkedIn brugere og rådgivere.

Mit ydmyge bidrag bliver at fortælle om fem gode råd til den, der skal drive en onlinegruppe.
Ses vi ikke i morgen, er det måske nyttigt for dig at vide, at jeg til sommer igen holder et kursus alene for dig, der skal drive onlinegrupper  på LinkedIn. Det foregår i København torsdag den 14. august.

Læs videre…

 

Zumbainstruktør, Strandcoach og Cloudspecialist ligger på Top Ti på LI

Linked In, Sjov Ingen kommentarer

Disse ti jobtitler eksisterede knap for 5 år siden.
LinkedIn har kigget på højdespringerne inden for jobtitler.
Læg mærke til hvilken vækst de enkelte har – det siger lidt om, hvad der rører sig på jobmarkedet.
Det er lidt sjovt:

Øverst ligger
1) IOS udvikler  (2008 var der 89, i dag er der flere end 12.000)
2) Android udvikler (2008: 53, 2014: 10.554)
3) Zumba instruktør (2008: 16 , nu 6331)
4) Social media praktikant
5) Data scientist
6) UI/UX udvikler (User Interface/User experience)
7) Big Data Arkitekt (2008: 0, nu 3440)
8) Beachbody coach ( næppe i Danmark…, men der findes to i Holland, der kalder sig Strandcoach) (0 personer i 2008  – nu er der flere end 6000)
9) Cloud service specialist ( måske skal vi kalde det “Sky specialist”)
10) Digital marketing specialist.

LinkedIn har tjekket sine 259 millioner medlemmer og set på hvilke af de aller mest populære jobtitler, der knap eksisterede for 5 år siden. Læs videre…

 

Skal du nævne arbejdsløshed på LinkedIn?

Linked In Ingen kommentarer

“Ledig, arbejdssøgende, arbejdsløs, søger nye udfordringer”. Der er mange formuleringer at bruge, hvis man på sin LinkedIn profil vil angive, at man er uden arbejde.

Men er det klogt, og hvis ja, hvor skal det så skrives?
Jeg har i dag fået lov til at være den første blogger på jobfinder.dks nye karriereblog .
Og her skriver jeg et indlæg om, hvordan man i mine øjne bedst angiver, at man står uden arbejde.
Hovedpointen er, at man efter min mening IKKE skal skrive i sin headline/overskrift, at man søger job.
Men læs selv resten her: Både en forklaring og nogle gode råd.

Og – hvis du selv vil gøre mere ved din sikkert udmærkede LinkedIn profil – jobsøgende eller ej, så er der endnu nogle ganske få pladser tilbage på mit særkursus LinkedIn for viderekommende, på torsdag den 16. januar 2014 i København

 

Er Showcase-sider på LinkedIn noget for mikrovirksomheder?

Linked In Ingen kommentarer

LinkedIn har i november 2013 lanceret ”showcase pages”, hvor man kan highlighte en speciel gren af det, man laver. Det betyder, at større virksomheder kan have en særlig side for eksempel for praktikanter, eller en særlig side for en geografisk division af et firma. Man kan have en showcase-side for et produktområde, eller for afdelinger i en virksomhed, der taler et andet sprog.
LinkedIn beskriver det selv her, og Showcase siderne oprettes ved at gå ind på virksomhedens hovedside (Company page), trykke på Edit-knappen og vælge “Create a showcase page”.

Men duer Showcase-sider til helt små virksomheder?
Mange mikrovirksomheder har flere typer ydelser, som ofte adskiller sig meget fra hinanden. Nogle mikroer driver nærmest to virksomheder under samme CVRnummer og firmanavn, og det kan derfor være svært for kunderne at sortere i de opdateringer, der kommer fra samme firma.
Jeg kender for eksempel en kvinde, som dels arbejder med professionel konfliktløsning og samtidig også er en højt estimeret madblogger og kogekone. To helt forskellige verdner under samme CVRnummer og firmanavn.
Showcase pages gør det muligt at adskille forskellige grene af de ydelser, man har, og og lade kunder followe netop denne side, i stedet for at få revl og krat af opdateringer, hvoraf noget vil være helt irrelevant.
showcasepage forfattere Er Showcase sider på LinkedIn noget for mikrovirksomheder?showcase forfattere png 300x168 Er Showcase sider på LinkedIn noget for mikrovirksomheder?Personligt arbejder jeg selv meget med sociale medier og laver hyppigst opdateringer om dette, men i 2013 er min interesse for bøger og bogproduktion – og dermed også et helt andet kundesegment – steget. Det har jeg nu lavet en ”showcase page” om.
Resultatet er, at de som kender mig fra bogverdenen, kan nøjes med at følge lige præcis dén virksomheds Showcase og slippe for opdateringer om sociale medier og cyberchikane, og hvad jeg ellers beskæftiger mig med.

Så brugt rigtigt kan disse showcase sider således være et virkelig godt redskab til en af de nicher, en mikrovirksomhed arbejder med.

Læs videre…

 

“Hvor finder jeg hjælp på LinkedIn” – Her!

Linked In Ingen kommentarer

linkedin hjælp png Hvor finder jeg hjælp på LinkedIn   Her!Hver uge får jeg mellem 1-3 spørgsmål fra enten tidligere kursister eller nogen, der har brug for hjælp til LinkedIn, og som ved, at jeg ved en hel del. Det er fint nok, og så vidt jeg har tid, kan jeg hjælpe, men måske er det lige så nemt at pege på nogle af de hjælpesider, der ret faktisk findes. Så her er et par link:

Dansk hjælpeside:
LI hjælpeside png 300x127 Hvor finder jeg hjælp på LinkedIn   Her!Da LinkedIn “udkom” på dansk for lidt over et års tid siden, blev der også lavet en hjælpeside på dansk.
Det vil sige, at du her kan finde svar på en række af de hyppigst stillede spørgsmål.
Når man besøger siden, får man de “mest populære”  spørgsmål at se. Lige i dag, hvor jeg skriver dette indlæg er det for eksempel:

Læs videre…

 

« Ældre indlæg