Når borgerne overtager brandingen #lollandfalsterlovestorm 1 år

Communities, Sociale medier Ingen kommentarer

lolland-falster-lovestorm-logoUdråbt til Verdens første Borger-brand, kåret til Årets ord og ligefrem sammenlignet i opbakning med Det Arabiske Forår af Googles nordiske direktør. Trækplaster på Folkemødet 2015, forrest i bestræbelserne på at få en ny Storstrømsbro nu trods forsinkelser på Femernforbindelsen, en snes daglige #tags på alle sociale medieplatforme, over 28.000 historier, og ikke mindst stadig med tæt på 23.000 medlemmers solidariske opbakning i den meget aktive facebookgruppe.
Hvad taler jeg om? – jeg taler selvfølgelig om #lollandfalsterlovestorm .

Røsten fra rødderne er steget i styrke
Her, tæt på et år efter starten på den lune kærlighedsbrise, der hurtigt rejste sig til storm, er det på sin plads at se tilbage på effekten af, at to kvinder en søndag eftermiddag den 19. april 2015 besluttede sig for at imødegå det negative billede, som en TV2serie med titlen ”På Røven I Nakskov” ville tegne af byen og området. I stedet for at rejse en vred hatestorm valgte de at opfordre til at kaste kærlighed, personlige og dybtfølte, gode historier, venlige bemærkninger og positive billeder ud i den danske befolkning om Lolland og Falster ledsaget af det nu allestedsnærværende tag #lollandfalsterlovestorm. De oprettede en facebookgruppe, så ”Røsten fra Rødderne” kunne komme til orde med en anden, autentisk og selvoplevet virkelighed.

De gode historier synliggøres af os selv
På få døgn steg medlemstallet med raketagtig fart fra 2 til 23.000, der delte de gode historier og gav deres bud på en anden vinkling af fortællingen om, hvad der sker på Lolland og Falster, end den, der forekom i de seks TV2afsnit. På dagen for hver af afsnittene sad folk klar til at poste indlæg og dele dem videre ud i deres eget netværk, så det ikke kun blev til en selvbekræftende og rygklappende gruppe, men så alle, der var ven med et af medlemmerne, kunne få indsigt i en anden beskrivelse af området. Almindelige Lollandfalstringer, kendte ansigter, eksil-LF’fere, folketingsmedlemmer, erhvervsorganisationer, ejendomsmæglere, alle bakkede op om det gode budskab og delte #mærkede indlæg og lange fortællinger. Uge efter uge, mens udsendelsen kørte. Moderatorerne var – og er stadig –  på døgnvagt, så tonen og indlæggene forblev positive – og kritik af den slagsideramte udsendelsesrække blev ikke afvist, men henvist til en særlig gruppe. For formålet med hovedgruppen var – og er – at fortælle de gode historier.

Læs videre…

 

Chateâu du Lort og andre tip til foredragssultne forfattere

Bøger og NewPub, Communities, Linked In, Netværk Ingen kommentarer

bøger,chateau du lortVinetikennen er virkelig. Vinproducenten også. Men vinetiketten kom ikke med i “Vinbogen”, da den blev opdateret af forfatteren til de danske tjenerskolers lærebog, Tore Scheel, for nogle år siden. ”Vinbogen – en verden af vin”er udkommet i flere udgaver, og ved en af revideringerne af bogen brugte Tore Scheel businessnetværket LinkedIn til at samle indhold på en uhyre effektiv måde. Det har jeg beskrevet i mit forrige indlæg, hvor Tore fortæller, hvordan han efterlyste vinetiketter på alverdens vine og endte med at måtte lukke sin indbakke en periode, fordi den blev overbelastet af fremsendte etiketter. Men bogen blev pragtfuldt illustreret med etiketter, som det kunne have taget laaaang tid at indsamle på anden vis.

Mange fagbogsforfattere kender ikke de muligheder, som LinkedIn tilbyder i form af specialsider – de såkaldte Showcasesider (se min, der netop handler om forfattere og forlagsverdnen).     De bruger hellere ikke “blog”muligheden, hvor man kan skrive længere velfunderede indlæg  og dermed skabe interessen, før bogen overhovedet udkommer. Og de færreste benytter sig af grupper, som man kan indgå i  og være med i en dialog om fagbogens emne (her leder linket til en gruppe, hvor man netop taler om at skrive på LinkedIn).

Fire tip til foredragssultne forfattere

Læs videre…

 

Når røsterne fra rødderne rejser en #lovestorm

Communities, facebook, Markedsføring, Netværk, Sociale medier Ingen kommentarer

lflslogoSå blev den første milepæl sat, og nu løjer stormen formentlig af for en kort stund. I hvert fald er de seks udsendelser med titlen ”På Røven i Nakskov – familierne på kanten af samfundet”, som har fået 23.000 mennesker til at starte det modsatte af en shitstorm, en lovestorm, nu alle blevet sendt.

Det tog syv uger, da der lige kom en Kristi Himmelfartsdag på tværs af sendeplanen, og i de syv uger har man på facebook, twitter, instagram, blogs mm kunnet opslå og videredele kærlighed til et område, ikke sure opstød, men beretninger om, hvorfor det er dejligt at bo og leve på Lolland Falster, idet man huskede at mærke sine opslag med tagget #lollandfalsterlovestorm.

Lovestormen blev rejst af to kvinder en søndag eftermiddag, fem dage før den første udsendelse blev sendt på TV2 den 23. april 2015. Lovestormen har fået et omfang, som ingen kunne forudse, en effekt, som ingen havde regnet med, og et engagement, der er meget svært at kopiere, men som mange brandingbureauer ville ønske, de havde været i stand til at skabe.

Læs videre…

 

Hvor tit skal jeg opdatere

Blogs, Communities, Det virtuelle håndtryk, facebook, Linked In, Markedsføring, Sociale medier Ingen kommentarer

Hvor hvor tit skal jeg opdatere? Det spørgsmål bliver jeg stillet igen og igen, når jeg underviser i sociale medier. Det virker for nogle ganske uoverskueligt at være til stede på flere platforme på een gang, fordi der er så meget der skal passes.
Bufferapp og SumAll har målt og regnet på, hvad der kan betale sig, særligt som virksomhed. Hvor meget kan publikum klare, hvor mange kræfter skal man sætte ind. Her er et interessant overblik, der fortæller:
1 opdatering på LinkedIn om dagen (i arbejdstiden) – så kan du ramme godt 60 % af din målgruppe
2 blogindlæg om ugen , firmaer der øger deres blogging fra 3-5 gange om måneden til 7-8 gange om måneden fordobler næsten deres leads.
2 gange om dagen på instagram er fint nok – du må gerne poste mere, men det øger ikke engagementet – gir dig bare ret meget mere at lave…
2 gange om dagen kan du poste på Facebook, før likes og kommentarer begynder at fade ud
3 gange om dagen på Google +. Her forventes det, at du poster konsistent, ellers stopper folk med at følge.
3 gange om dagen på Twitter. Når du twitter mere, så kan der mærkes et vist fald – en overmætning
5 gange om dagen på Pinterest  – her mærker brands, at mange postings giver endnu flere followers:
Se den fine brændstofsallegori i infografikken her:
Personligt er jeg meget glad for, at bloggen bliver nævnt, og at det faktisk er ganske overkommeligt at blogge to gange om ugen. Bemærk, at det er tal, der gælder for virksomheder, men jeg synes godt, man kan lære af tallene som enkeltperson, der bruger de samme sociale medier.

hvor tit skal jeg opdatere

 

Ses vi i morgen til LinkedIn i Aarhus?

Communities, Linked In Ingen kommentarer

Rynkeby-Foredrag-LinkedIn-750 Der er fuldstændig udsolgt til det velgørende arrangement om LinkedIn, som holdes i morgen i Aarhus. Overskuddet går til Børnecancerfonden, og 100 har nu tilmeldt sig.

Jeg glæder mig rigtig meget til at være sammen med Lars Ingerslev fra LinkedIns nordiske kontor, og med Christen Mau og Ole Bach Andersen, der er drevne LinkedIn brugere og rådgivere.

Mit ydmyge bidrag bliver at fortælle om fem gode råd til den, der skal drive en onlinegruppe.
Ses vi ikke i morgen, er det måske nyttigt for dig at vide, at jeg til sommer igen holder et kursus alene for dig, der skal drive onlinegrupper  på LinkedIn. Det foregår i København torsdag den 14. august.

Læs videre…

 

Sådan afgør du, om du skal opdatere – og hvor!

Communities, Netværk, Sociale medier 1 kommentar

Sådan afgør du, hvor du vil opdatere - og hvad

 

Internet ved årsskiftet 2010-11

Blogs, Communities, Sociale medier 2 kommentarer

 

Den svenskejede Royal Pingdom- blog har talt og talt og talt og bragte for nylig en oversigt over et hav af oplysninger om internetbrugen ved udgangen af 201, at de selv med et glimt i øjet skrev, “Vær forberedt på et massivt overload af informationer”.
Det må man nok sige. Jeg har pillet nogle af tallene ud, som jeg synes er mest interessante, resten kan læses her

Emailen er IKKE død:
Der bliver sendt 294 milliarder emails hver dag. Desværre var tæt på 89 % af dem spam, hvilket betyder, at der blev sendt 262 milliarder spammails hver dag i 2010.
Når der kommer til den mere seriøse anvendelse af emails, fortæller Royal Pingdom, at cirka en fjerdedel var forretningsrelaterede emails.

Læs videre…

 

Digitale gårdvagter/moderatorer uddannes

Communities, Netværk Ingen kommentarer

I radioen talte man i morges om digitale gårdvagter, om moderatorer, der sørger for at holde ro og orden på internetfora, hvor især yngre bevæger sig.

Det er Red Barnet, der bl.a. for fondsmidler fra Egmontfonden, har igangsat en gratis uddannelse for mennesker, der skal arbejde på nettet med at moderere diskussioner, især hvor unge mødes.

At sætte uddannelsen af moderatorer i system hilser jeg særdeles velkomment. Det er længe sket i udlandet, men så systematisk, som det tilsyneladende kan ske her, hvor frivillige såvel som organisationer og virksomheder kan blive uddannet, har jeg endnu ikke set i Danmark.

Læs videre…

 

Brugerskabt modeblog nu som magasin

Blogs, Communities Ingen kommentarer
I Like my style er blevet til et kvartalsmagasin også

Den brugerskabte modeblog udkommer nu kvartalsvist som gedigent magasin, man kan bladre i længe.

En ordentlig moppedreng. 264 sider og 560 gram. Kvartalsmagasin på glittet papir, spækket med billeder og beretninger fra hele verden.
“I like my style” er titlen på et community, som i nogle år har samlet fashionistas og andre modeinteresserede i et blog-og-billedunivers.  Omdrejningspunktet er selvfølgelig  “Mig og min stil”, altså en iagttagelse og en bidragelse til registrering af, hvad der er stil, ikke kun på gaden, men også blandt de mere etablerede.
Blogindlæg er ikke kun skrevet af ukendte, men også en lang række mere fremtrædende mænd og kvinder inden for mode, foto, design og smykkekunst.
Nu har sitet lavet det første brugerskabte modemagasin, en appetitlig vandring gennem modetendenser uden for catwalken.

Det er 100 procent brugerskabt, redigeret af brugerne, fotograferet af brugerne, skrevet af brugerne.  Støtte finansielt af Mercedes og Adidas, der reklamerer i bladet i en stil, der passer til indholdet. Forhandles på udvalgte steder, I dare say, Jeg fandt det i Paris i en af de mere hypede  modeforretninger Colette.

Læs videre…

 

Den vigtige første follower og om #ersatz

Communities, Netværk Ingen kommentarer

I mange år har Thomas Madsen-Mygdal stået i spidsen for en event, der hedder Reboot , som har samlet hundredvis af folk til en meget selvstyrende og selvkørende, og altid uhyre interessant internationalt meget anerkendt konference  for webinteresserede i København.
I år har han meddelt pause, men at holde pause med et sådant arrangement, som er så populært, og som for mange også betyder en årlig saltvandsindsprøjtning og mega networkingmulighed kan ikke føre til andet end, at andre tager over.

Det er så sket nu, hvor der er arrangeret en “Noboot” konference, der nu kaldes “Ersatz”, og som “bare er opstået”, fordi nogle har taget initiativ, og andre har fulgt op.

Det foregår på Arsenalvej 10 på Holmen og temaet er break – jeg har overhovedet ikke begreb skabt om program eller indhold, men jeg kommer, det er helt sikkert. (tilmelding sker her)

Læs videre…

 

« Ældre indlæg