Brug din Headline på LinkedIn mere aktivt

“Communication advisor  at First Link Kommunikation”
Sådan stod er i et stykke tid på min LinkedIn profil, i dét der hedder “Headeren”, beskrivelsen, som står ved siden af det foto, jeg (selvfølgelig i stor opløsning, fordi man så kan klikke og få en støre udgave at se) har lagt ind på min profil

Og de to oplysninger, min position og mit firmanavn, var fuldt ud korrekte.
Men også de eneste to ting, jeg kunne findes på, de eneste to ord, der var findbare, når nogen søgte på LinkedIn.
De fleste, der bruger LinkedIn professionelt og til andet end kun at tjekke folk ud, bruger imidlertid mange forskellige søgeord, så de kan være sikre på, at de finder det, de leder efter. De bruger ofte flere søgeord, for eksempel supplerer de en søgning på en kommunikationsrådgiver med emneord, som indikerer branche eller niche, fx communication + shipping eller communication + banking eller communication + social media, suppleret med en begrænsning i søgningen til det geografisk område, for eksempel Danmark, de leder i.

Alt for mange tænker ikke over dette. Når en headhunter eller en, der leder efter en leverandør af en ydelse, får 10-12 søgeresultater, er det meget naturligt, at headhunteren klikker sig videre til den, der giver flest informationer om sig selv , allerede i headeren. De andre bliver simpelthen mere usynlige, selv om de kommmer op i søgningen.

Endnu flere ved heller ikke, at det, der står i headeren, er det, der vises i de overordnede søgninger ( også på google), som når man på LinkedIn svarer nogen under “Answers” eller bidrager andre steder i kommentarfelterne. Med andre ord – når du er aktiv på LinkedIn, vil din header være med til at sprede budskabet om dig selv mange flere steder end blot på din egen profil.

Derfor er det vigtigt at arbejde med sin header og at finde præcis de ord , der skal stå inden for de 120 enheder, der er til rådighed.
Det er tilladt at bruge tegn som ? eller | som kan adskille ord og begreber. Det giver også mulighed for grafisk at arbejde med præsentationen, uden at det skal ende i smileys og for mange ikoner.

Det er også tilladt at bruge forskellige sprog i sin header. Det er jo ikke sikkert, at alle ens kunder søger på engelske ord, måske søger de snarere på de ord, de bruger til daglig. Communication advisor bliver tit til kommunikationsrådgiver for eksempel.

Korrektion 2013: Det kan IKKE længer anbefales at bruge to sprog i din header. Det kan alene anbefales at bruge eet sprog i headeren. MEN til gengæld også at lave to udgaver af din profil – nemlig en på engelsk og en på dansk – det tager tid, men det kan bedre betales sig ud fra den måde, LinkedIn nu prioriterer visningen af profiler på.

Så mit råd i dette blogindlæg er: Arbejd med din header og gør dig meget tydeligere:

Hvad leder de efter, når de leder efter én som dig?
Tænk først og fremmest over, hvem du ønsker at blive fundet af, og hvad de nøgleoplysninger er, som den, der skal finde dig, vil vide?
Leder et firma efter en person med en række vellykkede turnarounds bag sig, giver det god mening at nævne “record of turnarounds” i sin header. Andre oplysninger som niche, særlige certificeringer, særligt fremtrædende succeser kan også være gode beskrivelser af dig.

Det kunne for eksempel være:
• Antal år med erfaring ( skriv aldrig over 15, sig hellere +15)
• Funktion (Fx HR, marketing, sælger)
• Niveau ( leder, mellemleder, direktør)
• Ekspertise inden for din branche (hvis du vil forblive I denne branche)
• Særlige uddannelsesgrad (MBA, Ph.D.)
• Særlige kompetencer inden for din branche ( fx onlineredigering, portrætfotografi, mobilapplikationer, bestemte certificeringer)
• Specialer (Fehmarnbelt, kvindelige mentorer, company start-ups, PHP programming)
• Særligt fremtrædende kunder/arbejdsgivere (hvis det er nogle tunge “drenge” inden for din branche)
• Resultater, du er særligt stolt af (typisk turnaround)
• Ledig? Åben for muligheder (hvis det altså ikke er noget, du ønsker at skjule)
• Noget personligt, en passion, en vigtig hobby
• Din nuværende position og arbejdsgiver (hvis det er imponerende)

Jeg blev for et godt stykke tid siden inspireret af en amerikansk bog, Blue Sky Guide to LinkedIn,  til denne liste og har selv arbejdet med min header de sidste måneder.
Mine ændringer afspejles tydeligt i antallet af gange, jeg er fundet i søgninger, og antallet af personer, jeg kanse, der har kigget på mig.
Jeg bliver simpelthen fundet mere.

Nu arbejder jeg så på at finde ud af, om jeg bliver fundet af de rigtige – nemlig dem, jeg vil nå med bestemte ydelser.

Her er fire udgaver af de 7-8 varianter, mine header har været igennem, bare så I kan se, hvad det er, jeg mener:

  1. Communication advisor and social media consultant @ First Link Kommunikation
  2. Skærper dit virtuelle håndtryk og øger din synlighed gennem onlinemarkedsføring af personer, virksomheder, bøger, forfatterskaber
  3. Communication advisor|Social media|Your virtual handshake|Skærper dit virtuelle håndtryk|LinkedInkurser|Onlinesynlighed
  4. Communication advisor|Social media|Your virtual handshake|LinkedInkurser|Onlinesynlighed|Niche: Fehmarnbelt area

Det er nummer 4 , jeg kører med lige nu, og mit arbejde bærer tydeligvis frugt – antallet af views på min profil er tredoblet siden maj måned, og det er megt tydeligt, at 3. og 4. har været virkelig effektive.

Jeg kører kun med gratisudgaven af LinkedIn, men havde jeg tilkøbt en af de løsninger, som LinkedIn har, ville jeg kunne se meget mere præcist, hvilke søgeord, jeg bliver fundet på.

God fornøjelse. Opgaven med at finde ud af, hvilke søgeord, dine kunder bruger, er den største!
Resten er blot en opgave, der minder om et forkortet tweet.

Abelone Glahn

4 kommentarer til “Brug din Headline på LinkedIn mere aktivt

  • Et rigtigt godt og handlingsanvisende blogindlæg. Super godt, Abelone – og der er interesse for det. Min henvisning til det på Twitter har fået flere “Favorites” blandt medie- og kommunikationsfolk.

    Og nu skal jeg have redigeret min header 🙂

  • Hej Abelone
    Tak for indlæg, der er til at forstå og som giver blod på tanden. Kh Kirsten

  • Super godt indlæg. Jeg har forsøgt at ændre min profil på linked in. jeg synes selv at den er blevet skarpere dk.linkedin.com/in/responsibleproc

  • @Alis Sindbjerg Hemmingsen.
    Tak for kommentaren. Jeg er enig i, at den er blevet skarp (nu har jeg dog ikke set den, før du ændrede på den..), men der er en ting, jeg vil spørge dig, hvorfor du gør:
    Du har tilpasset din URL, så den hedder dk.linkedin.com/in/responsibleproc.
    Da denne URl er en, der følger dig resten af tiden på LinkedIn, og som – hvis du ændrer den – ikke længere vil linke til din profil, betyder din brug af dit firmanavn i stedet for dit personlige navn, at din URL skal ændres, den dag, hvor du forlader firmaet eller ændrer navn på firmaet.
    I mine øjne er det uhensigtsmæssigt, at man i URLlen sætter et firmanavn. I min optik er det mest fornuftige, at man skriver sit navn, da det der dét eneste, man beholder, uanset hvilket firma, man arbejder for.
    Har du en tanke bag, at du vælger at lade dit firmanavn fremgå?
    venlig hilsen
    Abelone

Leave a Reply Text

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.